“How do you say no to God?”

După cum am mai zis la un moment dat, botezul mi-a fost ortodox. După căutări de-a lungul anilor… am tras la catolici. Şi bine am făcut. Pentru că n-am descoperit doar nenumărate “uşi” care scârţâie şi “bube” care supurează, ci şi pe Dumnezeu… cel de dincolo de toate astea lumeşti şi murdare. Ei m-au ajutat să fac diferenţa şi să înţeleg până unde merg oamenii şi… de unde începe de fapt să meargă Dumnezeu.

Dar mă opresc aici. Cuvintele sunt de prisos oricum… cel puţin pentru moment. Mă rezum la ce au zis alţii.
//

Reacţia Vaticanului după ce “Spotlight” a câştigat Oscarul. Cum a fost realizat filmul despre abuzurile preoţilor catolici

“Spotlight”, drama regizată de Tom McCarthy, a câştigat marele trofeu la gala Premiilor Oscar 2016.

“They knew and they let it happen! To KIDS! Okay? It could have been you, it could have been me, it could have been any of us. We gotta nail these scumbags! We gotta show people that nobody can get away with this; Not a priest, or a cardinal or a freaking pope!” (Mark Ruffalo, în “Spotlight”)

Deşi marele favorit era considerat “The Revenant”, drama despre cel mai mare scandal în care a fost implicată Biserica Catolică a obţinut Oscarul pentru cel mai bun film.

Subiectul delicat, distribuţia impresionantă şi interpretările foarte bune au fost elementele care i-au asigurat succesul lui “Spotlight” la Gala Premiilor Oscar din acest an, unde a obţinut două trofee Oscar… pentru cel mai bun film şi pentru cel mai bun scenariu original.

După victoria obţinută, Vaticanul a avut o reacţie, lăudând filmul, în ziarul oficial al Vaticanului, Osservatore Romano.

În ziarul Vaticanului au apărut două articole dedicate filmului “Spotlight” despre ancheta jurnalistică a celor de la Boston Globe, anchetă care a dezvăluit abuzurile sexuale comise de preoţi asupra copiilor din parohiile din Boston, în mod sistematic. Cei de la Osservatore Romano au numit filmul “non-catolic” în editorial şi au lăudat faptul că filmul a readus în atenţie abuzurile fizice şi emoţionale comise de preoţii catolici, dar şi modul în care au fost ascunse aceste monstruozităţi.

“Nu toţi monştrii poartă sutană. Pedofilia nu apare neapărat din cauza abstinenţei. Dar a devenit clar că în Biserica Catolică unii dintre preoţi au devenit mai preocupaţi de imaginea acestei instituţii, nu şi de ce se petrece înăuntrul ei” a spus Lucetta Scaraffia, cea care a semnat editorialul.

În discursul său de mulţumire, producătorul filmului, Michael Sugar, i-a transmis direct un mesaj Papei… “Papa Francisc, este timpul să protejăm copiii şi să le oferim la loc credinţa. Sper ca acest film să rezoneze până la cei de sus, de la Vatican”.

Dezvăluirile că unii preoţi abuzau sexual în mod obişnuit copii şi că unii episcopi au ascuns în mod sistematic aceste crime au apărut în atenţia întregii lumii în 2002, când publicaţia The Boston Globe a relatat despre abuzurile la scară largă din Arhidiceza Boston.

Ancheta, care a câştigat Premiul Pulitzer şi a făcut subiectul filmului ‘Spotlight’ ce a obţinut recent Premiul Oscar pentru cel mai bun film, a declanşat un val de investigaţii la nivel global în cursul cărora s-au găsit modele similare la parohii din întreaga lume.

“Investigaţiile au condus la procese şi au afectat grav autoritatea morală a bisericii. Nu au fost formulate acuzaţii penale în privinţa cazurilor din Pennsylvania deoarece presupusele incidente sunt prea vechi pentru a fi judecate”, a spus Kathleen Kane, procurorul general al statului Pennsylvania.

Pe 6 ianuarie 2002 The Boston Globe a publicat un material amplu realizat de echipa de jurnalişti “Spotlight” a ziarului, în care au fost făcute dezvăluiri despre abuzurile sexuale comise de mai mulţi preoţi catolici, dar şi despre modul în care au fost ascunse aceste abuzuri timp de mai multe decenii.

Să loveşti una dintre cele mai puternice instituţii din lume nu este o sarcină uşoară pentru niciun jurnalist, însă câţiva ziarişti americani au avut curajul să îşi rişte carierele şi să expună ceea ce a fost considerat cel mai mare scandal în care a fost implicată Biserica Catolică.

Ancheta jurnalistică a celor de la The Boston Globe a dezvăluit faptul că abuzurile din rândul Bisericii erau cunoscute de preoţii din funcţii înalte şi, cu toate astea, totul a fost ţinut secret, iar preotului John J. Geoghan i s-a permis să îşi păstreze slujba, chiar dacă a abuzat mai mulţi copii din parohie ani la rând.

“De ce a durat 34 de ani, timp în care a existat o succesiune de trei cardinali şi mulţi episcopi, ca Geoghan să nu mai aibă copii în preajmă?“ a fost titlul primului editorial care a şocat comunitatea din Boston. Acesta a fost şi articolul care i-a atras şi convins pe producătorii Nicole Rocklin şi Blye Faus, pasionaţi de filme inspirate din poveşti reale. După ce au făcut câteva cercetări, cei doi şi-au dat seama că nu vor să facă un film despre scandal în sine, ci mai mult despre investigaţia jurnalistică a celor de la The Boston Globe.

În 2009 au obţinut drepturile de a spune poveştile celor cinci jurnalişti şi al editorului diviziei “Spotlight”. Apoi au început să caute un regizor şi un scenarist, implicându-se direct, alături de casa de producţie, în realizarea filmului. Deşi erau foarte multe articole şi materiale despre Biserica Catolică, echipa din spatele filmului voia să afle cum a ajuns povestea la jurnaliştii din Boston.

Pe parcurs, scenariştii şi regizorul (Tom McCarthy) şi-au dat seama că nu este vorba doar de ziariştii care au demascat totul, ci şi despre o comunitate care a devenit complice la aceste abuzuri… “au ştiut şi nu au zis nimic”. Întrebarea nu mai era de ce a durat 34 de ani pentru ca preotul Geoghan să fie demis, ci de ce comunitatea, inclusiv cei de la The Boston Globe, care au refuzat ancheta în formă incipientă în urmă cu mulţi ani, au tăcut şi au ascuns tot ce se petrecea.

Concluzia a fost că toţi au fost vinovaţi… comunitatea, preoţii din parohie care au tăcut şi nu au zis nimic şi, în final, chiar ziariştii, care au refuzat să cerceteze amănunţit cazul încă de la primele apariţii ale abuzurilor.

“Cu cât investigam mai mult, cu atât eram mai convinşi de amploarea situaţiei şi de faptul că trebuie să expunem acest lucru în filmul nostru” au spus cei doi producători pentru The Boston Globe.

Mark Ruffalo a petrecut o bună perioadă alături de jurnalistul Mike Rezendes, cel pe care îl interpretează în film. Actorul, nominalizat la Oscar pentru rol secundar, spune că temele filmului sunt cele care îl fac special. “Este surprinzător cum scandalul a adus în lumină atât de multe instituţii în Boston. Ca să muşamalizezi astfel de atrocităţi pentru atât de mult timp, era nevoie de multă lume implicată, dar şi de mulţi care s-au făcut că nu văd ce se întâmplă în oraşul ăsta” a spus Ruffalo.

După apariţia investigaţiei, povestea a devenit atât de populară încât au fost scoase la iveală şi alte abuzuri comise în parohiile din întreaga lume. Filmul “Spotlight” a primit laude la Festivalul de Film de la Veneţia, apoi la Toronto, unde criticii s-au îndrăgostit de acest film. Adevăraţii jurnalişti de la The Boston Globe au susţinut echipa şi filmul, fiind prezenţi la premiera filmului, iar unii dintre ei s-au aflat şi în sală, la Premiile Oscar.

“Cred că este un moment strălucitor pentru jurnalism şi pentru cei care practică această meserie. Şi, mai ales, pentru cât de importantă este munca lor” a spus Ruffalo.

Filmul lui Tom McCarthy nu îi transformă pe jurnalişti în supereroi, ci îi lasă să îşi facă meseria, dezvăluind slăbiciunile, temerile şi trăirile lor, ca oameni ce fac parte din aceeaşi comunitate care a trăit şi a ascuns abuzurile zeci de ani.
//

Las şi eu aici trailerul filmului… “Trailer Spotlight” şi… nişte date mai exacte despre caz… despre cazuri… “Spotlight, investigaţia care a expus monstruozităţile din Biserica Catolică“.

Eu n-am mai avut cuvinte…

Lasă un răspuns